Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2023.03.31.
Ónody-Molnár Dóra: Szabad iskolaválasztás Magyarországon: egy jog a nem roma gyerekeknek
Magyarország megsértette egy roma kisfiúval szemben az Emberi Jogok Európai Egyezményének a diszkrimináció tilalmát kimondó cikkét az oktatáshoz való joggal összefüggésben – mondta ki az Emberi Jogok Európai Bírósága. Az egyhangúlag meghozott ítélet a családnak 7 ezer euró, nem vagyoni kártérítést ítélt meg az iskolai szegregáció miatt.
(Forrás: Jelen)
 
2023.03.31.
MAGYARORSZÁGI OKTATÁSÜGY 2023-BAN – MI TÖRTÉNT EDDIG?
Cikkünkben nyomon követjük, mi történ a 2023-as évben az oktatásügy terén. Bár még csak március van, bőven akad mindenkit érintő változás a közoktatásban. Ugyan mi is változást szeretnénk, de ez az irány nem az, amerre tartani akarunk. A magyar oktatás, a kormány rossz irányba halad. Ebből van kiút! Számos szakmai, civil szervezet, diákok, szülők, pedagógusok akár ugyanazon az úton, akár párhuzamos úton, de egy irányba, cél felé halad, ami ellentétes a kormány oktatáspolitkájával. Alapvetően változtatni kell az oktatás helyzetén, a problémák lehetséges megoldásaihoz a CKP továbbra is számos anyagot biztosít.
(Forrás: ckpinfo)
 
2023.03.30.
DK: A közalkalmazotti státusz eltörlése nem szolgálja a tanárok érdekét
A párt úgy véli, a „státusztörvénnyel” a tanárok szakmai szabadsága még jobban csökken, még kiszolgáltatottabbak lesznek a tankerületi központnak. A párt közleményében emlékeztet arra, hogy a pedagógus-szakszervezetek már ősszel figyelmeztettek az első ezzel kapcsolatos hírek hallatán, hogy borzasztó következményekkel járna a változás. Mint megírtuk, Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter akkor még cáfolta ezeket az értesüléseket, majd a Belügyminisztérium társadalmi vitára bocsátotta a kérdést. Teljesen új jogállást hoz létre, sem a közalkalmazotti törvény, sem A munka törvénykönyve alá nem tartoznak majd, rengeteg kérdéskörben hátrány éri a pedagógus kollégákat, például a felmentési idő kérdésében, a fegyelmi kérdéskörben – véleményezte a hírt március elején Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke.
(Forrás: Index)
 
2023.03.30.
Nagyon leszakadtak a magyar kistelepüléseken élők digitális képességei
Az Eurostat friss adatai szerint az Európai Unió 16-74 év közötti lakosainak csak a bő negyede rendelkezik az alapvetőnél magasabb digitális kompetenciákkal. A nagyvárosokban ez az arány 33 százalék, a városokban és elővárosokban 24 százalék, míg a kistelepüléseken és rurális térségekben 20 százalék. Magyarországon mindegyik adat az EU-átlag alatt van: a nagyvárosokban a lakosok 28,9, a városokban-elővárosokban 20,8, a kistelepüléseken pedig 14 százaléka rendelkezik az alapvető feletti digitális készségekkel. A két szélsőérték közötti különbség is átlag feletti nálunk.
(Forrás: g7.hu)
 
2023.03.29.
Musk, Harari és Wozniak is kéri, hogy álljanak le minden nagyobb mesterséges intelligencia kísérlettel
A Future of Life non-profit kutatóintézet petíciójában azt írják, hatékony mesterséges intelligencia rendszereket csak akkor szabad kifejleszteni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a hatásaik pozitívak, a kockázatok pedig kezelhetők lesznek, és ehhez megalapozott bizalomra is szükség van. Az OpenAI legutóbbi nyilatkozata a mesterséges intelligenciáról kijelenti, hogy „egy bizonyos ponton fontos lehet független vizsgálatot kezdeményezni a rendszerek betanításának megkezdése előtt\", a kutatók szerint pedig ennek elérkezett az ideje. azt kérik a mesterséges intelligenciát fejlesztő laboroktól, hogy hagyják abba a rendszerek betanítását addig, amíg nem születnek közös biztonsági protokollok, amit független szakértők is ellenőriznek. A követelést eddig több mint ezren írták alá, gyakorlatilag a világ legokosabb emberei.
(Forrás: 444.hu)
 
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra ráirányítani a pedagógiai kultúra iránt érdeklődő olvasó figyelmét. \"Nem tudom létezik-e ilyen műfaj: írásom egy megkésett recenziót pótló esszé. Ennek alapja az alábbi kötet, amelynek számos nagy jelentőségű aspektusára nem térek ki ezen a helyen: Edith Sheffer: Asperger gyermekei. Az autizmusfogalom gyökerei a bécsi nácizmusban. Európa Könyvkiadó. Budapest, 2019. 403 oldal.\"
(Forrás: tani-tani online)
 
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket képviselők OKNT-ben végzett munkájáról megválasztásuk óta információt nem kaptunk. Ezért levélben szólítottuk fel a részvételünkkel megválasztott OKNT tagokat, hogy írásban és személyesen tájékoztassák választóikat az OKNT-ben végzett munkájukról. A beszámoló kizárólag szóban, de megtörtént. Megtudtuk, hogy eredményt keveset tudott az OKNT elérni. 2023 januárjában alig láthatóan és több adminisztratív hibával, így számos jogosult szervezet kihagyásával elindult az OKNT újraválasztása. A választásban résztvevő szervezetek névsorát közérdekű adatigényléssel sem hozzáférhető. 2023. márciusában lezárult a választási folyamat elérhető a tagok névsora, de a választásban résztvevőkről továbbra sincs információ.
(Forrás: ckpinfo)
 
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatás Alapítvány közösen készítettek, hogy megvilágítsák az oktatás egy-egy problémáját, és felvázolják a lehetséges megoldásokat. A jó oktatás titka rövidfilm-sorozat alkotói, ahogy azt Lannert Judit oktatáskutató, a T-Tudok Zrt. senior kutatója a vetítés utáni beszélgetésen elmondta, arra törekedtek, hogy közérthetően magyarázzanak meg széles rétegeket érintő problémákat az oktatás területéről. Mindezt olyan perspektívából akarták megtenni, ami bemutatja a tanárok, a diákok és akár a szülők nézőpontjait is.
(Forrás: Qubit)
 
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai alapmű szerzője. Az eredeti kötet legújabb, a fiával közösen átdolgozott, a HVG Könyvek gondozásában megjelent magyar kiadása kapcsán beszélgettünk a világhírű tudóssal. Egyebek között arról, mit gondol szakterülete legvitatottabb kísérleteiről, arról a tesztről, amely önmagában képes bemutatni a szociálpszichológia lényegét, arról, hogyan csúszott át A társas lény a Kádár-kori cenzúra szűrőjén. Aronson a magyar olvasóknak külön is üzent.
(Forrás: hvg.hu)
 
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejlesztéséért és tehetséggondozó tevékenységéért a Richter a Magyar Kémiaoktatásért Díjjal tüntetett ki, és akit tavaly májusban mi is megszólaltattunk podcastunkban, év végén felmondott. Nem feladta, nem kiégett, nem vált közömbössé mindaz iránt, amiért addig küzdött. Egyszerűen nem tudta eltartani többé a családját. A kémia–fizika szakos tanárt arról kérdeztük, milyen érzés volt feladni a hivatását, hogyan árazta be magát a munkaerőpiacon, miért mérhetetlen a tanári teljesítmény és hogyan lehetne megfordítani az oktatás szakadék felé száguldó mozdonyát. Nagyinterjú.
(Forrás: válasz online)
 
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapítvány. Az alapítvány a kisiskolásoktól a 19 éves korosztályig biztosít tankönyveket, munkafüzeteket – digitális formában is – az egész országban, valamint számos egyéb programot, képzést, fejlesztőjátékot szervez annak érdekében, hogy a tanulók minél előbb megismerjék a pénzügyek alapjait. Hergár Eszterrel, a Pénziránytű Alapítvány kuratóriumának elnökével, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) társadalmi kapcsolatokért felelős igazgatójával, a Pénzmúzeum igazgatójával beszélgettünk.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutatókat kérdeztünk arról, valóban modellváltás, vagy csak egyéni akció az egyetem és a gimnázium összekapcsolása. Radó Péter, Trencsényi László és Nahalka István sem gondolja, hogy az állam a privatizált felsőoktatáson keresztül privatizálná az állami közoktatás egy részét is. Ám, hogy miért nem, azt különböző okokkal magyarázzák. Az, hogy a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet, csak egyetlen eset. Azt azonban Radó Péter nem tartja valószínűnek, hogy a privatizált felsőoktatás átvenné a közoktatás egy részét, és azt is privatizálná. Mint mondta, ugyanakkor nem zár ki semmit, mert a kormány teljesen voluntarista elképzeléseket valósít meg, amikbe akár még ez is beleférhet.
(Forrás: hírklikk)
 
2023.03.21.
Az oktatásba is beépül az akkumulátorgyártás – jönnek az első képzések
Autóipari Li-ion akkumulátorok gyártása elnevezésű tantárgy oktatása kezdődött meg az Óbudai Egyetemen, hamarosan pedig speciális szakirányra is jelentkezhetnek a mérnökhallgatók .Az egyetem az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében azt írta, a képzést a Samsung- SDI-vel együttműködve indítják, a gyakorlati ismeretek megszerzéséért az oktatásban szerepet vállalnak a vállalat mérnökei is, valamint ösztöndíjprogramot és szakmai gyakorlat lehetőségét is biztosítanak a gödi gyárban. A tantárgyat jelenleg az egyetem Bánki Donát gépész és biztonságtechnikai mérnöki képzésben részt vevők, az őszi félévtől pedig már a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar hallgatói is felvehetik.
(Forrás: )
 
2023.03.21.
Óriásit nőtt a magyar gyerekek száma az osztrák iskolákban
Nemcsak dolgozni járnak át egyre többen Ausztriába, hanem az ott tanuló magyar állampolgárságú diákok száma is dinamikusan növekszik – írja a G7. A 2010/2011-es tanévben még csak 2117 magyar diák járt osztrák közoktatásba, a 2021/2022-es tanévre 10646 főre nőtt a számuk. Csak a tavalyi évben 1367 új magyar diákot írattak be osztrák intézményekbe. Miközben Ausztriában ötszörösére nőtt a 2020/21-es tanév és a 2010/11-es tanév között a magyar diákok száma az alap és középfokú oktatásban, Magyarországon 14 százalékkal csökkent – derül ki a G7 cikkéből, melyben arról is írnak: az adatokból arra lehet következtetni, hogy a határmenti lakosok, ingázók közül egyre többen íratják osztrák iskolába a gyerekeiket.
(Forrás: 24.hu)
 
2023.03.21.
Egyetemi alapítványokba játszana át hat állami kórházat a kormány
Fél tucat kórházat és azok 25 ingatlanát bízná a jövőben vagyonkezelő alapítvány által fenntartott egyetemekre a kormány. Az egészségügyi törvénytervezet szerint Pintér Sándor belügyminiszter az orvosi esztétika irányait is megszabhatná, egy sor egészségügyi tevékenységnél megtiltanák az egyéni vállalkozói formát, a 18 év alattiaknak pedig tilos lesz a vízipipázás.
(Forrás: hvg.hu)
 
2023.03.21.
PSZ: gondoskodjon az ígért béremelésről és kezdjen érdemi párbeszédet a felelős minisztérium
\"A nem oktatói munkakörben foglalkoztatottak béremelése még napirenden sincs, miközben egyébként is súlyos bérhátrányba kerültek, mert az emeléseknél rendre megfeledkeznek róluk\"- tették hozzá, majd úgy fogalmaztak: bár a szakképzésért felelős minisztérium \"nem szokta megköszönni a munkavállalóktól érkező problémajelzéseket\", az állandósult jogszabály-módosítások mégis igazolják a problémák létezését. Most ismét a munkavállalói érdekképviseletek megkérdezése nélkül tervezik módosítani a szakképzési jogszabályokat, ami utólagos, elhúzódó vitákat fog okozni. A szakszervezet jelezte, a minisztérium az írásos jelzésekre csak \"semmitmondó, általános válaszokat ad, az érdemi párbeszédnek nyoma sincs\".
(Forrás: ATV)
 
2023.03.21.
Pedagógusok Szakszervezete: Semmitmondó, általános válaszokat ad a minisztérium
A PSZ keddi, az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint a 2023-ra ígért tíz plusz öt százalékos béremelés januártól esedékes részét a nem állami fenntartók egy részénél, például az alapítványi intézményeknél még meg sem kapták az oktatók, miközben az egyre növekvő infláció őket is érinti. Hihetetlen kiárusítás tartós eladatlan hátsó udvari fészerekre, nem fogod elhinni az árakat! Úgy fogalmaztak: bár a szakképzésért felelős minisztérium „nem szokta megköszönni a munkavállalóktól érkező problémajelzéseket”, az állandósult jogszabály-módosítások mégis igazolják a problémák létezését. Most ismét a munkavállalói érdekképviseletek megkérdezése nélkül tervezik módosítani a szakképzési jogszabályokat, ami utólagos, elhúzódó vitákat fog okozni – írták.
(Forrás: index)
 
2023.03.17.
Ijesztőnek hat az időzítés, de valójában meddig mehetnek el a tanárok megfigyelésében?
Titkosszolgálati eszközöket is bevet Pintér Sándor az orvosok és a tanárok ellen. Szolidaritás híján az orvosok és a pedagógusok veszíteni fognak a kormánnyal szemben. Pintér Sándor belügyminiszter ugyanis a rendvédelemre szabott eszközeivel érvényesíteni tudja az Orbán Viktor kormányfő számára nagyon is tetszetős erőpolitikát. Mivel a dolgozó alárendeltje a munkáltatójának, az, hogy utóbbi semmilyen módon ne ellenőrizhetné alkalmazottai munkavégzését, logikailag is kizárt. Épp azért, mert egy állás elvállalásakor nincs mód megtagadni a megfigyelés lehetőségét, a törvények igyekeznek korlátok közé szorítani a munkáltatók „érdeklődését”. Csak olyan ellenőrzést végezhetnek, ami kellőképpen indokolt, és ami más, a magánszférát kevésbé sértő módon nem oldható meg.
(Forrás: hvg.hu)
 
2023.03.15.
Kiderült, ki fenyegette meg robbantással a zalaegerszegi iskolákat
Elfogtak a rendőrök egy 15 éves diákot, aki a gyanú szerint egy hónap alatt háromszor is bombarobbantással fenyegette meg Zalaegerszeg több oktatási intézményét – közölte a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság kedden a police.hu oldalon. Ismert: az elmúlt hetekben háromszor is ki kellett üríteni zalaegerszegi oktatási intézményeket, mert ismeretlenek robbantással fenyegetőztek e-mailben. Az első bombariadó február 7-én volt, az utolsó március 3-án. A rendőrök mindhárom esetben szakképzett bombakutatókkal, valamint robbanószer-kereső kutyákkal vizsgálták át az épületeket, de gyanús tárgyat vagy robbanószerkezetet egyszer sem találtak.
(Forrás: Mandiner)
 
2023.03.15.
Már 15 ezer pedagógus véleményezte a teljesítményértékelés új rendszerét
A tárca közleménye szerint az Oktatási Hivatal március 6-án elektronikus úton juttatta el az intézménytípusoknak megfelelő kérdőíveket a pedagógusoknak, a kérdőív kitöltésére továbbra is van lehetőség. A Belügyminisztérium emlékeztet rá, hogy az új teljesítményértékeléssel kapcsolatban a pedagógusok körében korábban végzett online felmérés eredménye szerint a válaszadók 70 százaléka egyetértett azzal, hogy díjazásuk a jövőben vegye figyelembe a teljesítményt.
(Forrás: Mandiner)
 
2023.03.14.
A CIVIL KÖZOKTATÁSI PLATFORM A CIVIL SUGÁRÚTON!
Idén lesz 175 éves az 1848-as forradalom és szabadságharc, így 48 órás ünneplésére, emlékezésre, demonstrációra, civil együttlétre hívnak mindenkit a szervezők 2023. március 14–15-én a Civil Sugárútra. A programokba becsatlakozik a Civil Közoktatási Platform is. Ez a két nap a szolidaritásról, a polgári büszkeségről, a méltóságról és az együttműködésről szól. Helyszínek: Budapest Hősök tere és az Andrássy út
(Forrás: ckpinfo)
 
2023.03.08.
Tari Annamária: a szülő addig óvja a gyerekét az okoseszközöktől, ameddig csak tudja
A legnagyobb feladat az, hogy megmutassuk egy kamasznak, hogy vannak az életnek jó részei, amit kár lenne odadobni – mondta Tari Annamária pszichoanalitikus. Az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt az okoseszközök használatának dopamintermelő hatásáról, a gyerekek függőségének feloldási esélyeiről, a családi médiatervezés fontosságáról és arról is, hogy milyen az új típusú szülői hitelesség. Kollégám azt mondja, ha náluk csend van a gyerekszobában, akkor a gyerekek telefont nyomogatnak. Általános, törvényszerű megállapítás ez, vagy csak náluk van így?
(Forrás: Infostart)
 
2023.03.08.
KELL AZ ORSZÁGNAK ENNYI EGYHÁZI ISKOLA?
Amennyiben valóban az egyházi oktatási intézmények túlzott elszaporodására adott válaszféleség lenne a törvénymódosítás, helyes lehet feltenni a kérdést: jól van ez így? Kinek jó az, hogy a valóban elkötelezett hívő pedagógusokat alkalmazó, ténylegesen egyházi szellemiségű iskolák mellett névleg egyházi iskolákban hitüket talán nem is gyakorló pedagógusok tanítanak olyan fiatalokat, akiket – esetleg szüleikkel együtt – aligha érdekel az elkötelezett hitélet, csak – Gyulay Endre püspököt idézve – valamiféle elitizmusra törekszenek? Seregély István érsek a Szemléleknek úgy fogalmazott: „annyi támogatásra van szükség csupán, amennyi keresztény van”.
(Forrás: Szemlélek)
 
2023.03.06.
A gyerekeket is érinti a pedagógus teljesítményértékelési rendszer
Bár elsőre vonzónak tűnhet az elképzelés, hogy a többet és jobban dolgozó pedagógusok nagyobb fizetést kapjanak, a konkrét javaslat kapcsán sok probléma merül fel, melyek közvetlenül hatnak a gyerekekre is, és fennáll a veszély, hogy a rendszer ronthatja a magyar közoktatás minőségét. A Szülői Hang Közösség a felmerülő problémákra szeretné felhívni a figyelmet és egyben javaslatokat is megfogalmazunk. A rendszer kiváló pedagógusokat is a jutalom megvonásával büntethet. Ha a tantestületben a pedagógusok túlnyomó többsége kiválóan teljesít, a pontrendszer akkor is kijelöli az alulteljesítő pedagógusokat. Nekik jobban megérheti más intézménybe elmenni, ahol elismerik munkáját és ugyanolyan teljesítménnyel akár a legjobban elismertek közé kerülhetnek. Ezáltal egy eddig összetartó, példamutatóan együttműködő tantestületet is széteshet.
(Forrás: Szülői Hang)
 
2023.03.05.
A gyermekkép értelmezése Ellen Key és a korabeli gondolkodók pedagógiai eszmerendszerében. Sütő Attila írása
A gyermekirodalom a tanulmányban szereplő gondolkodók korától napjainkig jelentős változásokon, számos metamorfózison és nagy fejlődésen ment keresztül: a mesék, akárcsak a mítoszok, kritikák, átírások és újrafelfedezések tárgyát képezték, amelyek ezeket az ősi meséket olyan történetekké alakították át, amelyek mindig újak és képesek elvarázsolni a fiatal olvasókat. Három gondolkodónkat azonban nemcsak a mesék vagy mítoszok elbeszélő formája érdekli: ha figyelmesen megnézzük, látható, hogy mindhárman azt a kapcsolatot hangsúlyozzák, amelyet ezek a sajátos történetek pozitív, természetes és gyümölcsöző módon teremtenek a gyermekek képzeletével. Ugyanez a kapcsolat képes olyan nevelési és formálási utakat aktiválni, amelyek elsődleges jelentőségűek a gyermekkor harmonikus fejlődése szempontjából. Sok tekintetben ez az egyik legjelentősebb és legaktuálisabb üzenet, amelyet Ellen Key, Rudolf Steiner és Maria Montessori a modern kornak hagyott.
(Forrás: tani-tani online)
 
2023.03.05.
Összefognak-e a tanárok az egészségügyi dolgozókkal?
Több mint egy éve tart a pedagógusok tiltakozása. Miután a kormánnyal való tárgyalások nem vezettek sikerre, sztrájkokkal, polgári engedetlenséggel, demonstrációkkal küzdenek a jobb munkakörülményekért, a magasabb fizetésért. Hasonló célokért harcolnak az egészségügyi dolgozók is, egyik szakszervezetük február végén kezdett sztrájktárgyalásba a Belügyminisztériummal. A két terület problémái hasonlók, még sincs komoly összefogás a szerepelők között. Mi akadályozza a két ágazat összefogását? Egyáltalán milyen belső ellentétek vannak az egyes szakmákon belül, és hogyan erősíti a kormányzat a belső megosztottságot? Mit tesznek a szakszervezetek az összefogásért és a hatékony érdekképviseletért? Vendégünk Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének országos választmányi tagja és Soós Adrianna, a Független Egészségügyi Szakszervezet elnöke. Az interjú a Szabad Európa podcastjának rövidített, szerkesztett leirata.
(Forrás: szabadeuropa..hu)
 
2023.03.05.
Vásárhelyi Mária: Gyújtogatók
Abban teljesen egyetértek Orbán Viktorral, hogy a magyar gyerekek érdekei a jelenleginél sokkal fokozottabb védelemre szorulnak. De nem a pedofil tanároktól, hanem a mélyszegénységtől, a családon belüli erőszaktól, a társadalmi mobilitás ellehetetlenülésétől, a szétrohadó oktatási rendszer miatti esélytelenségtől, a szegregációtól és általában a magyar államtól, valamint az agresszív környezetüktől kellene megvédeni őket. Nem pedig az iskolákban nyomokban sem fellelhető pedofíliától.
(Forrás: Jelen)
 
2023.03.05.
Valami kiszabadult a palackból – meredeken emelkedik a kezelésre szoruló gyerekek száma
Az elmúlt két évtizedben meredeken nő a hiperaktivitással, figyelemzavarral, autizmussal, Tik és Tourette-zavarral, súlyos hangulati és szorongásos problémákkal, öngyilkossági gondolatokkal küzdő serdülők száma is, vagyis a Vadaskert is teltházzal, váróslistával működik. Az e mögött húzódó okok között szerepel az, hogy egyrészt a társadalomnak is több információja van, másrészt a kutatások révén a diagnosztikai eszköztár is finomodik, ami magával hozza azt, hogy maguk a definíciók is változnak, és ugyanígy fölmerülnek a környezeti és társadalmi tényezők is. Gádoros Júlia úgy látja, mintha „valami kiszabadult volna a palackból”.
(Forrás: Jelen)
 
2023.03.03.
Kiderült, mi alapján értékeli a belügy a pedagógusokat
A Belügyminisztérium szerdán postázta az iskoláknak a tervezett pedagógusértékelési rendszer koncepcióját. A Magyar Hang szerkesztőségébe is eljutott 14 oldalas dokumentumból kiderül, hogy tíz szempontot vesznek figyelembe a tanárok teljesítményének értékelésekor, ezeknél pontokat lehet kapni. Végül az összegyűjtött pontok alapján állapíthatják meg, hogy átlagos, átlag alatti, esetleg átlag feletti teljesítményt nyújt munkája során a pedagógus. Az alsó 25 százalékba sorolt pedagógusokat minősítik átlag alattinak, a középső 50 százalék kap átlagos minősítést, a legjobb 25 százalék pedig az átlag feletti kategóriába kerülhet. Az így elért besorolás alapján térítik el a béreket: az átlag felett teljesítő tanárok többletjuttatást kapnak, az átlag alattiaknak pedig tervet kell készíteniük, hogy miként javíthatnak teljesítményükön.
(Forrás: Magyar Hang)
 
2023.03.03.
Nincs háromnapos szabály, az iskola házirendjén múlik, hányat igazolhat a szülő
Két jobbikos politikus (Balassa Péter és Lukács László György) azt tudakolta Rétvári Bencétől, hogy van-e megoldás arra, hogy a szülők ne csak három napot igazolhassanak hiányzásként az iskolában. A gyerekorvosok régóta panaszkodnak arra, hogy sok esetben hozzájuk viszik a gyerekeket, hogy írják ki őket pár napra, mert a szülői igazolások hamar elfogynak. Rétvári erről azt írta; egy családbarát országban a gyermekek érdeke elsődleges, a gyermek egészsége miatt fontos, hogy betegség esetén lássa orvos, így felismerhető, ha súlyosabb betegség veszélye áll fenn, és minél korábban el lehet kezdeni a kezelést. Nincs központi előírás az iskola számára. A miniszterhelyettes hangsúlyozta: A hatályos köznevelési szabályok nem tartalmaznak olyan előírást, amely szerint az iskolában csak három napot igazolhat a szülő. Ezeknek a napoknak a mértékét az iskola határozza meg, mindössze a pedagógiai programban foglaltakra kell figyelemmel lenni, és arra, hogy a szülői igazolások nem adhatnak alapot a tanuló tanórai részvétele alóli tartós kimentésre.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2023.03.03.
A bíróság a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) még elégséges szolgáltatásról szóló javaslatát fogadta el a kormányéval szemben.
Az iskolaőrség 2020. szeptember elsejei bevezetése óta összesen 618 esetben intézkedtek az iskolaőrök. Ezek közül 152 alkalommal büntetőeljárás, 77 esetben pedig szabálysértési eljárás indult – tudtuk meg az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK). A rendőrségnél azt követően érdeklődtünk, miután február 24-én Iskolaőri Konferenciát tartottak Budapesten, az ORFK rövid beszámolója szerint az egyik központi téma a tapasztalatok összegzése volt. Kiderült az is, hogy jelenleg 571 iskolában összesen 608 iskolaőr teljesít szolgálatot.
(Forrás: Népszava)
 
2023.03.03.
„Imádok tanítani, de elkezdek az életem hátralévő részére máshol munkát keresni”
Nem volt hajlandó portfóliót írni, és nem hajlandó vállalásokat megfogalmazni a teljesítményértékeléséhez az egyik legjobb vidéki gimnázium tanára, korábbi igazgatója. Elkeseredett posztban írta meg, hogy bár három éve van még a nyugdíjig, de elkezd munkát keresni. „Vegzálják a pedagógusokat… Ha így megy tovább, ép elméjű ember nem akarja, hogy a gyermeke tanár legyen, és ép elméjű ember nem akarja a pedagógushivatást választani” – kezdi posztját Katanics Sándor, a veszprémi Lovassy László Gimnázium Lovassy Gimnázium matematika-fizika szakos tanára, az intézmény volt igazgatója.
(Forrás: hvg.hu)
 
2023.03.03.
Közzétette a Belügyminisztérium a pedagógusok további béremeléséről szóló jogszabálytervezeteket
Társadalmi és szakmai egyeztetés céljából a Belügyminisztérium csütörtökön közzétette a pedagógusok további béremeléséről és a köznevelést érintő kérdésekről szóló jogszabálytervezeteket a kormány honlapján, írja az MTI. A tervezetek előkészítését a tájékoztatás szerint több hónapos szakmai munka és a pedagógusoknál végzett köznevelési online konzultáció előzte meg. Az egyeztetés indulásáról Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára szerdán személyesen is tájékoztatta a pedagógus-szakszervezeteket és a Nemzeti Pedagógus Kar vezetőit.Megállapodás született az érdekképviseletek és a kormány között az egyeztetések ütemezéséről, a cél, hogy minél több kérdésben értsenek egyet a felek – áll a közleményben.
(Forrás: telex)
 
2023.03.02.
Radó Péter: Viselkedéskontroll pedagógus bérezéssel
A pedagógusok központilag kiadott kritériumokon szerint működő teljesítményalapú bérezése (performance pay) egy sporadikusan több országban felbukkanó álom, amit jellemzően pénzügyminisztériumi vezetők vetnek fel olyankor, amikor pedagógus béremelést kell betervezniük az állami költségvetésbe. Ilyenkor rendszerint jön néhány szakértő és szakszervezeti vezető, akik türelmesen elmagyarázzák, hogy ez miért nagyon rossz ötlet. Ennek köszönhetően abban a nagyon ritka esetben, amikor ilyesmit bevezett. A Népszava által megszellőztetett belügyminisztériumi javaslat tehát – mint a magyar közoktatás kormányzásának egész rendszere – az egyes pedagógusok munkájának adminisztratív ellenőrzésén alapszik. A már működő szakmai ellenőrzési rendszerhez képest az egyetlen újdonság az, hogy az intézményvezetőkre lőcsölt „teljesítményértékelés” száz pontos skálán számszerűsített eredményei alapján a tankerületek ezentúl majd lefelé vagy felfelé eltérhetnek a bértáblában rögzített minimum bérektől.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2023.03.02.
„Nem mini-Einsteineket és üzletembereket szeretnénk látni az iskolában, hanem olyan gyerekeket, akik megtanulnak tanulni”
A Felforgató digitalizáció az oktatásban című rendezvényen a Jocó bácsiként ismert Balatoni József történelemtanár, blogger, Vladár Zsuzsa, az ELTE Alkalmazott Nyelvészeti és Fonetikai Tanszékének vezetője és Halácsy Péter, a Budapest School magániskola-hálózat alapítója, a Prezi társalapítója beszélgetett arról, hogyan tanulnak a mai gyerekek, hogyan hat a fejlődésükre a digitalizáció, mit kellene kezdeni az egyre beláthatatlanabb mennyiségű tananyaggal, és mit tanulhatunk a finn oktatási rendszertől. Ez utóbbiról és a skandináv országban használt digitális eszközökről Fenyvesi tartott előadást, majd az estét Pintér Zsolt, a Digitális Batman – együtt a digitális oktatásért akció alapítója, Szűcs Dóra, az Okos Doboz tankönyvfüggetlen digitális taneszköz és Major Gábor, a Maker’s Red Box alkotópedagógiai tananyagokat kidolgozó cég ügyvezető igazgatója beszélgetése zárta.
(Forrás: Qubit)
 
2023.03.02.
Pedagógusok teljesítményértékelése: pont járna azért, hogy viselkedik és beszél a szülőkkel a tanár
A Telex birtokába jutott a gimnáziumban tanító pedagógusok belső teljesítményértékelésének legújabb tervezete, amit a Belügyminisztérium szerdán küldött ki a pedagógusoknak. Ez alapján pont járna többek között a kommunikációs stílusra, a szülőkkel való kulturált viselkedésre, és az intézmény jó hírének erősítésére a személyes, írásos, online kommunikációban, viselkedésben. A pedagógusok teljesítményértékelésének eredménye azért fontos, mert a jövőben a jól teljesítő tanárok ez alapján több pénzt kaphatnának a rosszabbul teljesítő kollégáiknál. A rendszert már több iskolában tesztelik, de majd csak szeptembertől vezetnék be általánosan. A pedagógus-szakszervezetek tiltakoznak ellene, szerintük az új teljesítményértékelési rendszerről nem volt semmilyen szakmai és társadalmi egyeztetés.
(Forrás: telex)
 
2023.03.02.
12 ezer pedagógus még nem töltötte fel a portfólióját, pedig az állásuk is múlhat rajta
A pedagógusminősítési rendszer szabályinak értelmében a tanároknak november 25-ig fel kell töltenie az Oktatási Hivatal (OH) informatikai rendszerébe a minősítéshez szükséges információkat, de 12 ezer pedagógus ezt még nem tette meg,ami a tanárok közel 10 százalékát jelenti - írja a 24.hu. A tanárok nagy része akkor sem fogja feltölteni a portfólióját, ha emiatt kirúghatják őket. Egy budapesti iskolában tanító pedagógus azt mondta a portálnak, hogy szeret tanítani, de akkor sem hajlandó portfóliót írni, ha emiatt elveszítheti a munkáját. Mint hozzátette, saját magának, a diákjainak és a szülőknek akar megfelelni, nem a tankerületnek vagy a Belügyminisztériumnak. Csak az iskolájában húsz pedagógus gondolja ugyanezt.
(Forrás: HRPortal)
 
2023.03.02.
Egy digitális világban a szülőknek is digitalizálódniuk kell – szakértőkkel beszélgettünk
Posztoljunk-e a gyerekről? Ha igen, akkor mi fér bele? Hogyan álljunk a családban a képernyőidő kérdéséhez? Szülőként értenünk kell az okoseszközökhöz? Ki tudjuk védeni a kibertámadásokat? Ilyen és ehhez hasonló témákat boncolgattunk a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány szakmai vezetőjével, dr. Bárdossy-Sánta Nórával és Keszthelyi Zoltán kiberbiztonsági szakértővel, a Telekom és az alapítvány közös, Digitális szülő vagyok! programjának kapcsán. A Magyar Telekom és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány kampánya olyan összefüggésekre hívja fel a figyelmet, amikre elsőre nem gondolnánk, amikor egy gyerekről posztolt képet látunk a neten. A tudatos digitális viselkedésre buzdító kezdeményezés célja, hogy felhívja a szülők figyelmét arra, hogyan tudnak az online térben is gondoskodni gyermekük biztonságáról.
(Forrás: hvg.hu)
 
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep